Gravidvecka 18

Idag går vi in i vecka 19 och vi är på minisemester i Umeå. Men här kommer nu en summering av gravidvecka 18!
 
Magen i vecka 18 (17+0)
(null)

(null)
 
Vecka 18
"Fostret väger nu 250 gram, är 20 centimeter långt och har börjat lagra mer fett i kroppen. Fingrar och tår börjar se mer färdiga ut och det går att ana alla de små linjer som senare kommer att bli fingeravtryck." 1177 Vårdguiden
 
Hur har veckan varit?
En anteckning från början av veckan: "Idag la jag märke till att mina bröstvårtor har blivit mörkare ... Uppfattade också för första gången idag att jag har en riktig bula under naveln när jag står upp och böjer mig bakåt. Och känner man med handen så är det verkligen något där!"
 
Nu har jag börjat ha en riktig liten bula under naveln när jag vaknar på morgonen. Inte varje morgon men ett par gånger har den varit där. Jag har varit fortsatt trött denna vecka och även haft problem med kraftig huvudvärk ett par gånger. Vet inte om det är gravidrelaterat eller om det har med alla förkylningar som cirkulerar på jobbet att göra. Jag har lyckats hålla mig frisk (än så länge) men många som har varit sjuka, både kollegor och barn, har visst haft problem med huvudvärk.
 
Vikt: Jag har som rutin att väga mig varje lördagmorgon då vi går in i ny vecka men eftersom vi skulle vara bortresta denna helg så vägde jag mig redan igår. Denna vecka hade jag gått upp ett halvt kilo sen förra veckan. 5,3 kg totalt.
 
Träning: Ingen styrketräning har blivit av denna vecka heller. Suget finns där men än så länge vinner tröttheten. Jag har gått mina lunchpromenader i alla fall och även en kvällspromenad (framsteg!).