MVC under arbetstid?

Nästa vecka är det äntligen dags för vårt rutinultraljud. Och redan dagen därpå är vårt tredje besök hos barnmorskan på MVC inbokat.
 
Det jag undrar nu är huruvida en kan gå på dessa besök under arbetstid? Har en rätt att göra det med lön eller måste en ta ut någon form av ledighet?
 
Ska såklart höra med min chef vad som gäller men det hade varit skönt att ha lite koll själv innan jag tar upp det. Just nästa vecka innebär besöken att jag måste sluta två timmar tidigare ena dagen och börja drygt en timme sent den andra. Det som känns dumt är att lämna mina kollegor då vi inte får ta in vikarier så korta stunder. Dock handlar det bara om en halvtimme respektive en kvart i barngrupp då jag har försökt lägga dessa besök under min pedagogiska utvecklingstid (utanför barngruppen).