Gravidvecka 17

Äntligen lördag vilket betyder ny vecka för oss! Idag går vi in i vecka 18 men innan jag börjar skriva något om det tänkte jag försöka sammanfatta veckan som gått, nämligen gravidvecka 17.
 
Vecka 17
"Fostret börjar nu få mer barnlika proportioner. Längden är ungefär 18 centimeter och vikten ungefär 180 gram. Kroppen växer fort och växer ikapp huvudet. Fostret lagrar in så kallat brunt fett i kroppen. Det hjälper barnet att hålla sig varmt efter födelsen. En del av det försvinner så småningom. Nu börjar också fosterfett att bildas. Det ligger som ett skyddande lager på den ömtåliga huden." 1177 Vårdguiden
 
Hur har veckan varit?
I vanlig ordning har jag varit trött. Jobbat som vanligt och tredje veckan är nu avklarad efter semestern. Nu har nästan alla barn kommit tillbaka efter sina sommarlov så nu är vi snart inne i normalt tempo igen. Får se hur jag kommer orka med det tempot i höst, men jag tänker att jag tar en vecka i taget. Målet är ju att jobba fram till jul men allt beror på hur jag mår. Det är det viktigaste.
 
Och juste! I veckan har bebis fått sin allra första present. Ett par stickade strumpor av en gullig kollega till mig.
 
Vikt: +1 kg sen veckan innan. +4,2 kg totalt.
 
Träning: Denna vecka har jag känt på jobbet att det inte skulle vara så dumt med lite styrketräning för ryggen och benen. Ryggen för att den har gjort lite ont emellanåt och benen för att jag har blivit så fruktansvärt stel i mina knän. Sitter jag på golvet eller på huk behöver jag hjälpa till med armarna för att ta mig upp igen... Men tröttheten har resulterat i att det inte blev någon träning under veckan. Jag har i alla fall gått två lunchpromenader. Av tre möjliga bör tilläggas! Denna vecka hade jag två tidiga skift (utan lunchrast) och igår regnade det så mycket att jag valde att rasta inne i personalrummet.