Gravidvecka 19

Idag är vi i vecka 20 (19+1) men här kommer nu ett (ganska långt) inlägg om vecka 19 som faktiskt har varit en av de bästa veckorna hittills. Om inte den bästa.
 
Vecka 19
"Fostret är nu ungefär 22 centimeter långt, väger runt 280 gram och kan knäppa sina händer. Fosterfettet är tjockt och täcker hela fostret. Fostret har även fått små tunna hårstrån över hela kroppen, som kommer att falla av innan det är fött. Hårstråna skyddar den känsliga huden. Bakom anlagen för mjölktänderna finns nu även anlagen för de permanenta tänderna som barnet ska få senare i barndomen." 1177 Vårdguiden
 
Hur har veckan varit?
Äntligen har det börjat vända med min trötthet! Jag har inte behövt vila efter jobbet en enda dag den här veckan. Det har till och med varit så att jag har orkat göra saker. I början av veckan skruvade vi ihop vår nya byrå som vi köpte med oss hem från IKEA när vi var i Umeå i helgen. Det hade jag aldrig orkat efter en hel arbetsdag för bara en eller två veckor sen.
 
I onsdags var det äntligen dags för vårt rutinultraljud. Det tänkte jag skriva mer om i ett eget inlägg men allt gick bra och bebis såg ut att ha det fint där inne. Och i torsdags hade vi vårt tredje besök hos barnmorskan. Vi fick bland annat lyssna på bebis hjärtljud för första gången! Det får nog bli ett eget inlägg om det också.
 
Och i söndags kände jag de första rörelserna från bebis! Efter det har jag känt något varje dag. Ibland mer, ibland mindre. Men det var lite av en lättnad inför ultraljudet att ha hunnit börja känna av bebis där inne.
 
Denna vecka har jag bytt ut min folsyra till ett kosttillskott för gravida. Vår IVF-klinik sa att jag skulle äta två folsyratabletter om dagen fram till vecka 20 men då burken tog slut valde jag att börja med dessa kosttillskott istället. De är från Apotek Hjärtat och innehåller allt möjligt (bland annat folsyra) som är bra att få i sig när man är gravid. De har också järn i sig och jag misstänker att det kan ha hjälpt lite mot min trötthet.
 
Vikt: Jag fortsätter att öka i vikt i jämn takt. Denna vecka hade jag gått upp 0,9 kg på åtta dagar. Nu ligger jag på +6,2 kg sen innan graviditeten.
 
Träning: Det har blivit en hel del promenader denna vecka i vårt underbara höstväder. Detta är den bästa tiden på året för promenader enligt mig. Särskilt i skogen när solen skiner och det inte är för varmt men inte heller för kallt utan bara alldeles lagom. Styrketräningen lyser dock med sin frånvaro ännu men nu när jag har börjat bli lite piggare tror jag faktiskt att det bara är en tidsfråga innan jag tar mig till gymmet. Gravidyoga är något som jag gärna hade börjat med men det verkar tyvärr inte finnas i min stad. Däremot har jag och min kusin (som ju också är gravid) anmält oss till vattengympa för gravida! Det kommer att vara fem tisdagar i rad med start i början av november. Så det är ett tag kvar med andra ord men tiden går fort och plötsligt är vi där. Ser fram emot det!