Gravidvecka 20

Idag är det söndag och vi är inne i vecka 21 (20+1). Men här kommer som vanligt en sammanfattning av veckan som varit, nämligen vecka 20.
 
Magen i vecka 20 (19+0)
 
Vecka 20 
"Halva graviditeten har gått. Så här långt växer alla foster ganska lika. Men från och med nu blir det större skillnader mellan olika foster. Fostret väger nu ungefär 350 gram och är runt 24 centimeter långt. Det har fått ögonfransar och kanske lite hår på huvudet. Svettkörtlarna blir färdiga nu, men fostret kommer inte att börja svettas förrän efter födseln. Fostret har fått känsel och kan känna smärta. Det kan göra avancerade rörelser som till exempel bakåtkullerbytta." 1177 Vårdguiden
 
Hur har veckan varit?
Veckan började med att vi firade den blivande pappan här hemma på hans födelsedag. Och som en försenad present fick han några dagar senare känna bebis för första gången! Jag blev så himla glad då jag trodde att det skulle dröja någon vecka till innan han skulle få känna något. Det var en kväll när jag skulle sova och han låg bredvid, nära magen och pratade. Då kände jag att bebis rörde sig ganska mycket och bad honom känna. Han la sig med huvudet på magen och efter bara en liten stund fick han en tydlig "spark" rakt på kinden!
 
Annars har det varit en lugn vecka. I tisdags åkte jag hem från jobbet två timmar tidigare då jag hade börjat känna mig sjuk. Lite halsont och feberkänsla. Sen blev jag faktiskt hemma resten av veckan. Jag har inte varit jättesjuk men tillräckligt hängig för att hellre vara hemma och ta det lugnt än att jobba. Redan i fredags kände jag mig helt frisk igen så imorgon blir det jobb som vanligt.
 
Jag hann med ett tandläkarbesök i början av veckan där vi tillsammans kom fram till att skippa röntgen med tanke på graviditeten. Så när bebis har kommit där i februari någon gång ska jag ringa dem och boka tid för att komma och ta röntgenbilder då istället. Har lagt in det i kalendern för att ha en chans att komma ihåg det.
 
Vikt: Denna vecka gick jag varken upp eller ner i vikt - vågen visade på pricken samma siffror som veckan innan. Fortfarande +6,2 kg totalt med andra ord.
 
Träning: Det har varit väldigt begränsat med rörelse över huvud taget denna vecka på grund av förkylningen. Men någon promenad här och där har jag orkat med i det fortsatt fina höstvädret.